Valborg

2020 – Valborg är inställt pga Corona     pandemin

Vårtal från vår Ordförande

Våren är pånyttfödelsens tid. I år är vår längtan stark efter en ny tid. En tid då Coronan med sin följeslagare Oron släpper greppet om våra strupar. Vi vill vara ett med ett pulserande liv. Inte leva i karantän i skräck för att pandemin ska ta oss.

Vi drömmer om att få komma tillbaka till ett liv i arbete.

Vi drömmer om ett liv tillsammans med alla våra nära och kära.

Vi drömmer om ett liv där vi skrattar och skålar med våra vänner på uteserveringen runt hörnet.

I år blir det ingen gemensam Valborg med brasa i Sjöstaden.

Den nya verkligheten utmanar oss alla att istället tända en egen inre eld. En eld som ska värma oss. En eld som genom att bränna upp gamla illusioner ska få oss att se en ny verklighet. Att se en ny vår bortom det synliga. I det mötet, i vår fantasi, öppnas den stora människan i oss alla. Den skapande generösa människan. Hon som ser guldet i sin granne, i sin medmänniska. Hon som också fått gåvan att leva och bo i vårt älskade ljusa och vackra Hammarby Sjöstad.

Jan Boström

Ordförande Sjöstadsföreningen.

2019 – Valborgsfirande på ängen vid Lilla Sickla gård

Som en del av er säkert uppmärksammat, pågår byggnadsarbeten – för utbyggnad av Henriksdalsverket – vid Hammarbybacken där Sjöstadsföreningen ordnat valborgsfirande i närmare 15 år. Kravallstaket och ”bråte” har placerats ut där många Sjöstadsbor vant sig vid att kunna värma sig vid en eld och lyssna på tal och vårsånger. Men dess bättre tänds en annan eld i närheten.

Valborgsmässoafton firades på ängen vid Lilla Sickla gård, Engelska Parken, anlagd i slutet av 1700-talet.

Arrangörer var Hembygdsföreningen, Svenska Kyrkan, föreningen Lilla Sickla gårds vänner och Sjöstadsföreningen. Det var en mycket lyckad tillställning och vi planerar att göra om den 2020.