Samarbetspartners

ElectriCITY

ElectriCITY har sin hemvist i Hammarby Sjöstad och arbetar med ambitionen ”att förnya en ny stad”. ElectriCITY är en medborgardriven innovationsplattform och ekonomisk förening – i samarbete med näringsliv och forskningsorganisationer. Den verkar framför allt inom följande fem områden:

• elektromobilitet,
  • energieffektivitet samt smart och förnybar energi,
  • återvinning/kretslopp,
  • vatten
  • IT/lokal mobil kommunikation.

ElectriCITY är organiserad som en ekonomisk förening. Ett stort antal företag deltar som medlemmar eller partners.
Besök: electricitystockholm.se

GlashusEtt

GlashusEtt är Hammarby Sjöstads center för miljöinformation. Det drivs numera av Stockholm Vatten och har under 2014 delvis fått en annan inriktning . Möjligheterna för föreningar att hyra lokal i huset för möten har begränsats liksom besöken av delegationer från utlandet, vilka kommer för att studera Hammarby Sjöstad som stadsbyggnadsprojekt.

Kultur i Sjöstaden/Folkets Husförening

Sjöstadens Folketshusförening bildades 2011 och bedriver en omfattande kulturverksamhet. Föreningen har nu etablerat samarbete med Delight Studios på Heliosgatan 13 kring projektet SjöstadsIOperan, som bjuder på direktsända premiärer från Metropolitan i New York och andra världsscener. Ordförande är Eva Falk.

Besök: sjostadensfh.nu

Elbil 2020

ElBil2020 syftar till att göra Hammarby Sjöstads till navet i en innovations och demoverksamhet som ska göra Stockholm till global ledare i övergången till elbilar. Bolaget samarbetar med bilföretag, energiföretag, parkeringsbolag och Stockholms stads förvaltningar. Ordförande i styrelsen för Elbil202 AB är Hans Larsson och projektledare är Sten Bergman.

Besök: elbil2020.se

Söderandan

Sjöstadsföreningen samarbetar med Söderandan, som är ett lokalt brottsförebyggande råd i Södermalms stadsdelsområde. Området omfattar stadsdelarna Södermalm, Långholmen, Reimersholme, Södra Hammarbyhamnen, Riddarholmen och Gamla stan. Målet är att minska brottsligheten och öka tryggheten för oss boende, våra butiker, restauranger och besökare men också att vi ska få ett renare och grönare område. Medlemmar är företagare, myndigheter, organisationer, föreningar och samfund inom vårt område. Dessutom finns ett antal privatpersoner som stödmedlemmar och ett antal Söderandan-ambassadörer som stöder verksamheten.

Besök: soderandan.se

Sjöstadsliv.se

Sjöstadsföreningen samarbetar med Sjöstadsliv.se som är Sjöstadens största forum och nyhetssajt. Sjöstadsliv.se är ett uppskattat och välbesökt forum för stort och smått där du som besökare dagligen hittar nyheter, båttider, tvärbanans avgångar, väderinfo och redaktionella texter som speglar vår stadsdel och aktuella debatter.

Besök: sjostadsliv.se

Våra sponsorer