Sjöstadsföreningen lämnar medborgarförslag om sjötrafiken med SL-kort och Reskassa

Under sommarmånaderna, medan Tvärbanan var avstängd, kunde resenärer till och från Hammarby Sjöstad resa med båt till Djurgården och Nybrokajen på SL-kortet. (Annars kostar en enkelbiljett för vuxna 60 kronor.)

Många upptäckte att resan var både smidig och trevlig, och skulle gärna vilja fortsätta ta sig ”till stan” sjövägen.

Sjöstadsföreningen Hammarby Sjöstad gick ut med en namninsamling för att permanenta sjöresandet med SL:s periodkort, men också att man bör kunna åka båt med SL:s Reskassa. 1100 av de boende i området har hittills skrivit under.

Sjöstadsföreningen har nu lämnat in ett medborgarförslag till Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, för en permanent båtlinje mellan Hammarby sjöstad och Stockholms innerstad där både SL-kort och Reskassa gäller.

Som när det gäller det mesta föreningen sysslar med, pekar man på miljöaspekten: Det här är ett sätt att både minska biltrafiken och avlasta det intensiva flödet vid Gullmarsplan. Och miljövänligt bränsle bör användas.

Se uppvaktningsskrivelsen till Landstingets Trafiknämnd här.