Hammarby Sjöstad laddar för elfordon

Hammarby Sjöstad är på väg att bli demostad för omställningen till elfordon med en stor satsning på laddutrustning i garage, ”ladda hemma”.

Nu får denna strategi uppbackning av Stockholms stad, som beställt en rapport om framtidens laddinfrastruktur. Där sägs att Stockholms stads mål är att fordonsflottan ska vara fossiloberoende år 2030, att huvuddelen av laddningen bör ske vid hemmet och att de publika laddplatserna ska vara ett komplement.

Arbetet i Hammarby Sjöstad bedrivs av det lokala utvecklingsbolaget ElBil2020 i samarbete med bostadsrättsföreningarna och ElectriCITY. Redan nu finns det ett par garage som fungerar som demoplatser. Ett tiotal bostadsrättsföreningar har redan installerat laddning eller är på väg att göra det.

”Rapporten bekräftar att vi är på rätt väg”, säger Jörgen Lööf, projektledare i ElectriCITY, som deltog i ett möte med trafikborgarrådet Daniel Helldén där rapporten presenterades och diskuterades. I rapporten sägs att det som nu behövs är ett elbilnätverk som sprider erfarenhet om just ”ladda hemma”, dvs det som vi gör i Hammarby Sjöstad.

Klicka här för att komma till WSP-rapporten ”Laddinfrastruktur i Stockholm”.